A 2013, 16mm, 03:00 min., ohne Ton (without sound)
Film + Installation (copyright photo: Sasha Pirker)
In Sasha Pirkers konzeptueller Versuchsanordnung Closed Circuit, 2013 treffen die zwei analogen Formate, Polaroid und 16mm Film, und die damit einhergehenden vorgegebenen Einheiten von Dauer und deren materialästhetischen Ausformulierungen aufeinander. Die Entwicklungszeit des Polaroids korreliert in dieser Arbeit mit der vorgegebenen Länge einer 16mm Spule, die drei Minuten beträgt, exakt die Dauer von Pirkers in einer Einstellung gedrehten Films. Das gezeigte Sujet, das sich sukzessive ins Bild schält, zeigt eine Frau mit einer Filmkamera, oder aber auch den Produktionsprozess selbst. Der kurze, sehr konzise Film ermöglicht es also ganz unmittelbar die Entstehung eines fotografischen Bildes in doppelsinniger Bewegung – den Entwicklungsprozess einer statischen Aufnahme und via eines Laufbildes – zu beobachten und die jeweiligen Spezifika der Medien Fotografie und Film, die hier direkt ineinander verwoben sind, zu durchdenken.
Polaroid, das besonders auch für intime Aufnahmen so geschätzte Sofortbild, wurde Ende der 1940er Jahre vom Amerikaner Edwin Herbert Land entwickelt und zählte von den 1960er bis in die 1980er Jahre nicht nur zu einem beliebten Amateurformat, sondern konnte sich durch Kunstschaffende wie beispielsweise Francesca Woodman, Robert Mapplethorpe, Andy Warhol, Anna und Bernhard Blume u.a. auch als ästhetische Ausdrucksform etablieren. 16mm wiederum war stets ein Format, das im nicht-kommerziellen Kino, also unabhängig produzierten Filmsektor seinen Widerhall fand und heute eine Renaissance im Ausstellungsbereich feiert. Pirkers Film nutzt diese kunst- und filmhistorischen Referenzen aber weniger als Zitat, sondern erzielt eine Blickverschiebung aus der Gegenwart heraus, justament zu einem Zeitpunkt, an dem analoge Materialien aus dem regulären Kinobetrieb zu verschwinden drohen. Closed Circuit, 2013 ist also nicht mit einem melancholischen Abgesang zu verwechseln, sondern artikuliert sich als Liebeserklärung und Manifestation des rasch zu einem Nischenformat mutierten analogen Materials, das nichtsdestotrotz ein eindrückliches Paralleleben neben dem derzeit dominierenden Digitalen führt. (Dietmar Schwärzler)
Closed Circuit, 2013 Sasha Pirker’s conceptual experiment Closed Circuit, 2013 is a meeting of two analog formats – Polaroid and 16mm film – as well as of the predetermined units of time and the aesthetic aspects inherent in each material. In this work, the development time of Polaroid images correlates with the predetermined length of a 16mm film reel, which is three minutes – exactly the length of Pirker’s single-take film. The subject gradually peels itself into the picture, revealing a woman with a movie camera, or perhaps even the production process itself. The short, very concise film thus makes it possible to directly observe the development of a photographic image in an ambiguous gesture – the process of developing a static image using moving images – thus causing the viewer to reconsider the specifics of the respective media (photography and film) that have been directly interwoven in this piece. Polaroid, especially prized for its ability to instantly record intimate moments, was developed in the late 1940s by the American Edwin Herbert Land. From the 1960s to the 1980s, Polaroid was not only a popular format among amateurs, but managed to establish itself as an aesthetic form of expression as well, with the help of such artists as Francesca Woodman, Robert Mapplethorpe, Andy Warhol, and Anna and Bernhard Blume. On the other hand, 16mm film has always been a widely accepted format in non-commercial cinema, i.e. the independently produced film industry, and is currently celebrating a renaissance in exhibitions. Pirker’s film uses these art and film historical references not so much as quotations, but rather as a way of shifting our current view, precisely at the moment in which analog materials are in danger of disappearing from cinemas altogether. Not to be confused with a swan song, Closed Circuit, 2013 articulates itself as a declaration of love for and a manifestation of an analog material, which is rapidly mutating to a niche format, and yet still manages to lead an impressive parallel life alongside the currently dominant digital format. (Dietmar Schwärzler) Translation: Janet Grau
A dual reflection on appearance and disappearance, Pirker’s installation draws on chance parallels between two ‘obsolete’ analog mediums – 16mm film and Polaroid photography. A Polaroid photograph takes three minutes to develop, the same duration of a 100ft roll of 16mm film. In Closed Circuit, 2013, Pirker films the gradual appearance of a Polaroid image, which turns out to be the filmmaker herself pointing a Bolex camera towards the viewer. Filming the photochemical process allows the temporal regimes and material substrate of both mediums to merge into a hybrid form, with the original image, displayed alongside the 16mm projection, creating a tension between still and moving, the original and the record. The intimacy of the image folds the viewer into its self-reflexive circularity, as his/her gaze meets that of the camera lens. (Kim Knowles)